maandag 16 februari 2009

www.internet.com

Dat het internet enorme mogelijkheden biedt is door iedereen ondertussen gekend. Afgelopen week viel er het één en ander te beleven op het wereldwijde web. Veel dingen zal ik gemist hebben, er is een overdaad aan informatie beschikbaar, maar dit is een relaas van wat ik wel heb opgepikt.

De financiële wereld keek uit naar de aandeelhoudersvergaderingen van Fortis. Woensdag kwamen ze samen in Brussel, vrijdag was Utrecht de plaats waar afgesproken werd. Beide bijeenkomsten konden gevolgd worden via het internet. Mits registratie op fortis.com kreeg je klank en beeld van het gebeuren. Met een simpele muisklik kon je zelf een tolk inschakelen. Ik heb van beide vergaderingen enkele momenten meegemaakt. Opvallend verschil tussen beide bijeenkomsten was de sfeer. Het Heizel-paleis leek bij momenten een voetbalstadion vol gefrustreerde supporters omdat de scheidrechter een, volgens hen, foute beslissing had genomen. Redenaars jutten het volk opdat zij hun gelijk zouden halen. Boven de Moerdijk ging het er rustig aan toe. Via kritische vragen legden de aandeelhouders hun bestuurders het vuur aan de schenen. Wat een groot verschil in aanpak om eenzelfde einddoel te bereiken: het creëren van meerwaarde en een toekomst.

De voorbije week was Bloc Party in ons land. Hun twee concerten in de Ancienne Belgique waren op een vingerknip uitverkocht. Ook hier bracht het internet soelaas. Het vrijdagavondconcert was te volgen via ABtv. Wegens andere verplichtingen heb ik het begin gemist maar zag toch dat het goed was. Dat belooft voor deze zomer op het festivalterrein van Werchter.

Dat brengt ons bij Rock Wechter. De voorverkoop is zaterdag gestart. Niets is zo gemakkelijk als je kaartjes bestellen via het internet. Tenminste als de vraag ietwat in overeenstemming is met het aanbod. Vraag het maar aan de fans van Madonna. Klokslag negen uur, het tijdstip van de start van de voorverkoop, moest ik vaststellen dat er veel file was op ’t net. Het verkeer stond stil. Dan maar mijn kaartjes besteld via een sms. Binnen de minuut was de reservatie een feit. Hier maakt de technologie het iets te eenvoudig voor malafide personen. Vroeger moest je een inspanning leveren als je een concert wilde bijwonen. Ik herinner me de ticketverkoop voor een optreden van U2 in het Gentse Flanders Expo, begin jaren negentig. In België waren er vijf verkooppunten. Wilde je een ticket dan moest je je verplaatsen. En maken dat je op tijd was. Het was één van de beste U2 concerten die ik gezien had. Geen wonder. De zaal zat vol fans die moeite gedaan hebben om hun idolen te zien.

En wat is het eenvoudig om anderen zwart te maken terwijl een hele internetgemeenschap toekijkt. Ik kreeg een mail waarin nogal met modder gegooid werd. Moest ik betrokken partij geweest zijn dan had ik graag geweten wat er gaande is. Maar dat was niet het geval. Ik moest al veel moeite doen om te begrijpen waarover het ging. Maar toch werd ik ongewild getuige van enkele gefrustreerden die het onrecht dat hen, volgens hen, aangedaan werd, wilden delen.

Zo zie je maar. De voor- en nadelen van het internet. Ik ook maak me kwetsbaar. “Wie schrijft, die blijft” zeggen ze. Maar ik moet oppassen wat ik schrijf. Het is een constant balanceren op een slappe koord.

Geen opmerkingen: