zondag 12 juli 2009

De éne comeback is natuurlijk de andere niet

De Tour is één week bezig en ik moet vaststellen dat Lance er niet voor spek en bonen bij rijdt. Bewonderenswaardig, de manier waarop hij in het peloton terugkeert en in de grootste koers ter wereld op een podiumplek staat, op een handvol seconden van de gele trui. Ik ben één van de velen die hem volgt op zijn Twitter-pagina en kom zo te weten naar welke muziek de man luistert op zijn ipod en wat hij van de wedstrijd vindt. Blijft natuurlijk de vraag of er zuiver gereden wordt. Met twee dopingcontroles op één en dezelfde dag later de organisatoren niets aan het toeval over. Of zij dezelfde wetenschappelijke kennis hebben dan de renners en hun omgeving zal over enkele jaren blijken.

Ik ook hoop stilletjes op mijn terugkeer. Ik vermoedde al een paar maanden dat mijn schoenen er hun termijn er op zitten hadden. Uiteindelijk ben ik tot bij mijn vaste schoenenleverancier geraakt. En de man is nog steeds enorm populair. Een kwartier voor openingstijd waren er al drie wachtenden voor ons. Toen de winkel zijn deuren opende waren met z’n tienen die hoopten de eersten te zijn. De analyse van mijn inderdaad versleten schoenen leverde een opmerkelijk resultaat op. De grote teen van mijn linkervoet had een ware put uit mijn zool gegraven. Door die put wrong mijn hele voet zich in rare bochten in mijn schoen met de gekende pijn aan de linkerkant van mijn hiel als gevolg. Eens het probleem gevonden ligt de oplossing voor de hand: extra ondersteuning onder die grote teen.

Mijn eerste loop met die nieuwe schoenen is me goed bevallen. Ik voel de steun die ze me gaven. Conclusie is dat ik veel te lang met versleten schoenen heb gelopen. Mijn hele seizoen naar de kloten. Ongelooflijk dom van me. Het is ook al een hele tijd geleden dat ik met een hartslagmeter gelopen heb. Een klein, onverbiddelijk toestel. Bijna anderhalf uur gelopen aan een matig tempo maar met een gemiddelde hartslag van honderdvijftig. De conditie is dus verre van ideaal. Niet dat ik iets anders verwacht had. Er is nog werk aan de winkel.

Geen opmerkingen: