maandag 6 juli 2009

Vier dagen feest

1985: U2 staat op de affiche van, toen nog, Torhout-Werchter. Ik was er ook. U2 was fantastisch maar het hele gebeuren heeft toen zo’n indruk op me gemaakt dat ik wist dat ik zou terugkeren.
2009: Mijn vijfentwintigste Rock Werchter. Niet één editie, sinds die dag in juli 1985, heb ik gemist. Ik ben mee geëvolueerd van acht groepen op één podium op één dag, naar zevenenvijftig artiesten op twee podia op een vierdaags festival.

Donderdagochtend, om half tien, thuis vertrokken. Maandagochtend, om half drie, thuis aangekomen. Vier dagen en nachten ondergedompeld worden in het leven van een festivalganger, het blijft een belevenis. Ik bewonder de jeugd die met beperkte financiële middelen dit gebeuren moet doorstaan. Ik bewonder ook de creativiteit waarmee ze er in slagen om er één groot feest van te maken. Ik bewonder ook de artiesten die hun dankbaarheid tonen omdat ze zoveel warmte, zoveel liefde van hun publiek krijgen.

Het was mijn eerste keer op camping A2, het was een enorme meevaller. Klein, gezellig, relatief rustig. In ieder geval de meest rustige camping waar ik in mijn Rock Werchter-geschiedenis verbleven heb. En je hoort er soms wat.
“Ik voel me en bosbewoner!”. Het gevoel na een eerste dag en nacht.
“Brengt gij uw tetten mee?”. Sponsor Het Nieuwsblad bood een kussen aan in de vorm van …
“Vanavond hebben we de keuze tussen een hoer (de jongeman bedoelt Lady Gaga) en kerkermuziek (diezelfde jongeman bedoelt Coldplay). Dus, vanavond gaan we zuipen”.

Ik had die eerste avond amper tien stappen op de festivalweide gezet of ik kreeg een microfoon onder mijn neus gestopt. Er stond: “VRTNIEUWS” op. “Of hij me enkele vragen mocht stellen voor de radionieuwsdienst”, vroeg hij. Ik stemde toe. Hij vroeg wat ik er van verwachtte. Meer dan een cliché-antwoord zoals “veel goede muziek en veel sfeer” kon ik niet bedenken. Maar algauw vertelde ik hem dat ik toch wat schrik had van de hitte. “En wat ga je doen om de warmte te trotseren?” was zijn repliek. Man,man,man. Wat heb ik toen moeten liegen. “Veel water drinken”, zei ik. Ik kan op de nationale radio toch niet verklaren dat ik veel pinten zou drinken. Maar de man had me door. “Je gaat toch ook af en toe iets anders drinken?”.

Naast de vele Jupilerkes heb ik ook genoten van:
Eagles Of Death Metal, Emiliana Torrini, Fleet Foxes, Placebo, Oasis
Just Jack, Henri Rollins, Elbow, Bloc Party, The Killers, Coldplay
Triggerfinger, Japer Erkens, Rodrigo Y Gabriela, Limp Bizkit, Franz Ferdinand, Kings Of Leon, 2Manydjs
The Hickey Underworld, De Jeugd Van Tegenwoordig, Lady Linn & Her Magnificent Seven, Black Eyed Peas, Kaiser Chiefs, Röyksopp, Milk Inc

2 opmerkingen:

pdb zei

en is het ook uitgezonden?

Anoniem zei

Hey Jos,

Dit weekend waren we in Parijs voor U2. Het concert was fantastisch.Nadien heeft Tom nog een T-shirt van U2 gekocht, hij wou ook een pet kopen maar die waren al uitverkocht. Tom heeft er zo hard van genoten dat hij nog eens terug zou willen gaan, zijn er misschien nog tickets (staanplaatsen) voor het concert in Amsterdam.
Binnenkort is Tom jarig en omdat we nog geen cadeau hadden had ik gedacht aan die pet of dat ticket. Als er geen tickets meer zijn, zou je dan een pet willen kopen voor hem. De kleur maakt niet uit en natuurlijk betalen we hem terug!

Groetjes,
Sonja, Lisa en Iwert