maandag 27 juli 2009

De rijkste wint

In ocharme één week tijd hoor ik verschillende mensen zeggen dat het niet meer eerlijk is. Dat ze vechten tegen de bierkaai. Dat ze er niets aan kunnen doen tenzij ze diep in de portemonnee tasten.

Neem nu onze zwemmers. Zij zijn in Rome aan de slag op hun WK. Niettegenstaande nationale records vlot sneuvelen, moeten ze met lede ogen toekijken op hun alsmaar sneller zwemmende concurrenten. Oorzaak: het zwempak dat zij niet hebben maar de anderen wel. Een hoogtechnologisch stukje textiel waarin naar het schijnt de in de ruimtevaart opgedane kennis toegepast wordt. Heel straf dat hierdoor mensen beter blijven drijven, sneller gaan zwemmen. Helaas heeft onze nationale zwembond een pact gesloten met blijkbaar de verkeerde sponsor. Nochtans, als ze mij zouden vragen om één fabrikant van zwempakken te noemen, ik zou: “Speedo” antwoorden.

Vorige week sprak ik een vader wiens zoon als belofte regelmatig uitkomt in een wielerwedstrijd. “En elk jaar wordt er sneller gereden”, vertelde hij me. Als grote onwetende vroeg ik of doping dan altijd zó bepalend is voor een goed resultaat. “Neen”, zei hij. “Dat materiaal wordt alsmaar beter. Ik ben verplicht elk jaar opnieuw een nieuwe fiets en nieuwe wielen te kopen”. Toen hij me uitlegde dat wanneer je tegenwoordig aan een wiel een fameuze snok geeft, dat een half uur later nog aan het draaien is, tja, dan moet ik als troste bezitter van een oldtimer van het merk Peugeot mijn wenkbrauwen van ongeloof fronsen.

Afgelopen zaterdag heb ik een beloftevolle, pas begonnen triatleet gevolgd. Hij heeft al enkele overwinningen behaald maar daar werd wat smalend over gedaan vanwege te verwaarlozen concurrentie. In Kapelle-op-den-Bos, daar zal hij getaxeerd worden, dan zal geweten zijn hoe goed, of hoe slecht hij is. Wel, hij moet wel goed zijn. Anders eindig je niet als derde. Zeker wanneer de eerste een full-time prof is en amper twee en een halve minuut eerder aankomt. Die betaalde atleet was in het zwemmen trager dan onze jonge snaak. Het verschil werd gemaakt in het fietsen, waar de kwaliteit van het materiaal een belangrijke rol speelt. Alle krantenverslagen zijn er het over eens, de sterkste loper was onze jongeman. Akkoord, hij kan nog groeien in het fietsen maar volstaat dat om de technologische achterstand te overbruggen? Mensen met centen die de jongeman willen ondersteunen mogen zich altijd melden.

Geen opmerkingen: