woensdag 18 november 2009

Bijlange geen Kortenberg

De kop is er af. De eerste cross is gelopen. En niet zo maar een cross. Het was er één in het rijtje van de “gevreesde” omlopen. Wat kan een cross zwaar maken? Modder, zand, scherpe bochten, hellingen. Welke crossen in dat profiel passen? Lennik, zeker en vast. Bertem ook, maar daar zijn ze er mee gestopt. Het BK voor Masters in Grobbendonk, eerder dit jaar, dat was ook niet van de poes. En die ene keer dat ik in Brussel gelopen heb, die ben ik ook nog niet vergeten. Kortenberg hoort ook in dat rijtje thuis. En in Kortenberg is mijn crossseizoen begonnen.

In Kortenberg moeten ze gedacht hebben: “Weet ge nog toen er tot helemaal boven moest gelopen worden? Dat waren nog eens tijden, hé”. En zo werden we totaal onverwacht, op de website van de organiserende club werd nog de oude omloop getoond, geconfronteerd met een extra helling. Twee hellingen dus. Per ronde wel te verstaan. Eén lange en één korte maar een o zo nijdige. De lange afdaling was zo steil dat mijn benen amper konden volgen.

Dat zou ook te maken kunnen hebben met mijn weerspannige spieren. De verrekking die ik in mijn linkerbil had opgelopen tijdens mijn marathon was nog maar net genezen of ik voelde een druk in rechter hamstrings. Er zit daar een mysterieuze plek die zijn moment afwacht om te veranderen in een verrekking of misschien zelf een scheur. Welke van de twee het wordt hangt af van de intensiteit van de inspanning.

De versnellingen vóór de cross heb ik voorzichtig afgewerkt. Het leek alsof ik op de tippen van mijn tenen liep om toch maar niet die spieren wakker te maken en ze te doen besluiten alle medewerking te stoppen. Om dezelfde reden ben ik heel voorzichtig gestart. Elke keer dat ik de rechtervoet op de grond zette vreesde ik een pijnscheut te voelen. Die kwam er niet.

Al bij al mag ik niet ontevreden zijn. Ik hoop alleen dat ik de uithouding die ik dankzij mijn marathonavontuur heb opgebouwd ten volle kan uitbuiten in een cross. Misschien al binnen anderhalve week in Vilvoorde en zijn Drie Fonteinen. Ook een niet te onderschatten omloop.

Geen opmerkingen: