zaterdag 10 mei 2008

Sparen en beleggen

Mensen uit Blaasveld moeten het monster van ijzer en staal trotseren om in Willebroek te geraken. En omdat het monster geregeld zijn bek wijd open staan heeft, stel ik een passage door Willebroek zo lang mogelijk uit. Vorig weekend was ik er toch verzeild geraakt. Ik had wat geld nodig om de blokjes van mijn jongste dochter te betalen en mijn bank, of liever mijn bankautomaat zou me daaraan helpen.

Mijn bank is Fortis. In de self-banking ruimte trok een affiche mijn aandacht. “Informatie-avond over sparen en beleggen. Dinsdag 6 mei om 20u”. Interessant onderwerp. Maar waarom moet ik van een affiche vernemen dat mijn bank zo een avond organiseert? Waarom werd ik niet uitgenodigd? Waarschijnlijk omdat mijn bank er van uitgaat dat ik niet veel nagels heb om mijn gat te krabben. Goed dan, als ze mij niet uitnodigen, dan inviteer ik mezelf. Maandagochtend naar het bankkantoor gebeld en mijn inschrijving laten noteren.

Ik werd verwacht op het San Marco plein in Schelle. Mensenlief, wat een massa. Een mensenstoet bewoog zich naar het plein. De man die ons verwelkomde zei dat ze hoopten op vierhonderd geïnteresseerden. Zwaar onderschat want achthonderd dames en heren wilden weten wat er met hun centen diende te gebeuren. Stipt om 20u15 (het academisch kwartier) werd een Fortis-promofilm gespeeld. Muziek van… U2. “Where the streets have no name”. Een boel financiële straten passeerden de revue, zo bijvoorbeeld Wall Street.

Hoed af voor de sprekers. Een dame en een heer die gewoon zijn voor veel volk te staan. Haarfijn werd uitgelegd waarom we altijd maar slecht nieuws blijven horen over de financiële markten. Maar bovenal, en daarvoor waren we gekomen, werd ons uitgelegd hoe wij, als spaarders, hier voordeel uit kunnen halen. Welke fondsen, obligaties, aandelen interessant zijn. We kwamen het allemaal te weten. Twee uur duurde het en ik moet eerlijk toegeven, ik heb me geen seconde verveeld. Na dit exposé werd iedereen uitgenodigd om een glaasje wijn te drinken, een hapje te eten. En ook om met zijn financiële adviseur te spreken. “Mijn financiële adviseur”. Wie zou dat dan wel mogen zijn? Geen idee. Omdat het al laat was heb ik de receptie gelaten voor wat ze was. ’s Anderendaags moest er gewerkt worden. Om centjes te verdienen. Zodat we ze kunnen beleggen. Bij Fortis natuurlijk ;-)

Geen opmerkingen: