zondag 4 mei 2008

Team-spirit

Man, ik was zenuwachtig. Dochter stond aan de start van haar 800 meter. Wel, het was niet helemaal “haar” 800. Ze vertegenwoordigde haar club op die afstand. Beker van Vlaanderen heet dat officieel. In de volksmond noemen ze dat “interclub”. Twaalf clubs vaardigen één atleet per proef af. Hoe hoger in de uitslag, hoe meer punten dat oplevert. Op het einde van de dag worden alle punten bij elkaar opgeteld. De club met de meeste punten is kampioen en mag volgend jaar in een hogere reeks aantreden. De club met de minste punten degradeert. Dochter moest dus voor punten zorgen, en liefst zo veel mogelijk. Voor de club. En daarom was ik nerveuzer dan anders. Halfweg kwam ze door in het gezelschap van twee meisjes. Onder elkaar zouden ze uitmaken wie derde zou worden. Op tweehonderd meter zette ze haar versnelling in. Haar twee collega’s konden niet volgen. En mijn keel en stembanden waren ook aan het einde van hun latijn. Had ze het advies van de trainer gevolgd en eerder beginnen versnellen, dan zat er zelf een tweede plaats in. Ze was dat meisje tot op één seconde genaderd. Haar punten, en die van al haar teamleden leverden de derde plaats op.

Vrijdagavond stond ik aan de start van een jogging. Ik had het “club”gevoel niet. Daarom had ik de clubuitrusting niet aan. Waarom was ik die dag tegendraads? Omdat ik de indruk heb dat de joggers het vijfde wiel aan de wagen zijn. Enkele weken geleden organiseerde de club haar jaarlijkse jogging. Op de clubsite heb ik vruchteloos gezocht naar informatie. Er stond dat die zoals altijd in Melsbroek gelopen wordt. Maar waar in Melsbroek? Hoeveel kost het om mee te lopen? Ik heb het niet gevonden. Stel, je hebt je “start to run”-diploma op zak en je wilt je eens meten met anderen, je moet je weg nog wat zoeken in het joggingcircuit. Veel wijzer word je niet van die informatie. De beginpagina zal ook zelden (nooit?) iets vermelden over de joggers. Gelukkig hebben ze wel een eigen pagina en worden er geregeld berichten op geplaatst. Maar waarom kan op de beginpagina niet vermeld worden dat er iets nieuws te lezen is op de joggerspagina? En over het bericht dat vandaag gepubliceerd werd over de interclub (dit staat wel op de beginpagina), ik begrijp het niet helemaal. Misschien ligt het wel aan mij, misschien ben ik een oude zagende zak aan het worden, misschien ken ik de club niet goed genoeg. Misschien heb ik nu negatieve bui omdat een mooi weekend op zijn laatste benen loopt en morgenvroeg de wekker weer zal rinkelen.

Geen opmerkingen: