maandag 12 januari 2009

50 jaar Motown

Vandaag viert het Motown label haar 50ste verjaardag. Artiesten zoals The Jackson Five , Stevie Wonder, Diana Ross en haar Supremes, Marvin Gaye en zo vele anderen hebben hun loopbaan te danken aan deze platenmaatschappij. Soulstemmen overgoten met blazers en strijkers want synthesizers en allerhande andere elektronica bestonden toen nog niet.

Niet dat ik vies ben van een portie elektronica. Ik lust van alles wat. Helaas heb ik niet het talent om zelf muziek te spelen, laat staan te maken. Ik mis het muzikale gehoor om noten te herkennen en de coƶrdinatie om mijn linkse lichaamshelft andere dingen te laten doen dan mijn andere helft. Ik moet muziek dan eerder als een passieve hobby beleven. Op mijn muzikale blog plaats ik af en toe een deuntje dat ik kan appreciƫren. Vandaag zal ik iets over deuntjes schrijven.

Motown mag dan wel 50 geworden zijn en de artiesten die er toen onderdak vonden al lang voorbijgestreefd, vandaag wordt nog altijd muziek gemaakt die terug doet denken aan de jaren 60. Jamie Lidell en The Last Shadow Puppets zijn niet vies van de retro-stijl. Ik denk dat Amy Winehouse het vuur aan de lont stak. Na haar zijn er velen gevolgd. Helaas komt zij meer in het nieuws met haar drank- en drug problemen dan met haar muziek. Enkele jaren terug heb ik ze op Werchter doelbewust gemist. Ik had geen zin om een gedrogeerde en dronken del te moeten aanschouwen. Nog zo iemand die in dezelfde vijver vist is Duffy. Haar zag ik wel in Werchter. Een kort rokje en hoge hakken, meer had ze jammer genoeg niet te bieden.

Dat wij Vlamingen kwaliteit kunnen leveren, dat weten we. Nu nog het buitenland daarvan overtuigen. Tuurlijk dat we beter zijn dan de Amy’s en andere Duffy’s. Luister maar eens naar Lady Linn. Wat zij allemaal kan vind je hier (Aanraders zijn haar optredens in De Laatste Show en De Zevende Dag). En dan moet ik het nog hebben over Selah Sue. Daar kan Amy een punt aan zuigen. Helemaal onderste boven was ik van haar versie van Duffy’s Mercy die ze bracht met de gasten van Triggerfinger.



Meer van haar op haar Myspace. Van dat meisje hebben we het laatste nog niet gezien.

Geen opmerkingen: