zaterdag 20 juni 2009

Ge zult dezer dagen maar de voornaam Bruno hebben…

Sommigen onder ons zijn gezegend met een voornaam of een familienaam die geregeld opduikt in de media. De eigenaar van zo een naam kan daar blij mee zijn maar kan daardoor evengoed onderwerp van spot geweest zijn, depressies aan overgehouden hebben. Neem nu de mensen die Devos heten. Zij zullen ooit wel eens moeten uitgelegd hebben waar Lemmens bleef. En zo kunnen we nog even door gaan. Patrick, waar is Johan? Bert, waar is Ernie?

Ik kan wel lachen met anderen, maar ik ben zelf ontelbare keren gebruikt geweest. Laat ons beginnen in het culturele. Wat dacht je van het door Tom Lanoye geschreven “De Jossen”. In de muzikale sector bestaat zoiets als “Jospop”. Ook de marketeers maakten geregeld gebruik van mij. Ik heb kriek van Belle-Vue aanbevolen tezamen met mijn kompaan Jef. Wie herinnert zich niet de passage in een radioreclame “De Jos heeft gene stoel, de Jos heeft gene stoel”. Ook in het algemene taalgebruik duikt mijn naam op. Het werkwoord jossen heb ik onlangs nog door Studio Brussel-presentatrice Siska Schoeters horen gebruiken.

Een naamgenoot werd onlangs geëerd met zijn eigen standbeeld. En terecht. Een hoogtepunt in de geschiedenis van de komische sketches is, wat wij betreft, het verhaal van Joske Vermeulen uit Schoten.



Brandend actueel is Bruno. Ocharme die mensen die Bruno heten.

Geen opmerkingen: